Teacher’s Actions to Promote Students’ Justifications
Resumo
Justification is a mathematical reasoning process that relies on concepts, properties or mathematical ideas and, in certain situations, particular cases, being a fundamental part of proof. The teacher needs to promote justification in the classroom, as it is essential to the development of students’ mathematical knowledge. This study aims to understand how a set of design principles regarding tasks and teacher’s actions contributes to enhance students’ justifications in whole-class mathematical discussions and to understand what kinds of justifications emerge in those discussions. The intervention, part of a design-based research, occurs in a grade 7 class of an experienced teacher, in nine classes about linear equations. The data collection regard classroom observations (video and audio recorded) and a logbook. Data analysis considers a set of design principles, a conceptual framework for teacher actions, and a conceptual framework for student justifications. The results show that certain sequences of teacher actions based on the design principles allow students to present quite complete justifications based on logical coherence and mathematical aspects of the situation.
Palavras-chave
Raciocínio matemático; Justificação; Ações do professor; Investigação baseada em design
Texto completo:
PDF (English)DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v20iss3id3910
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2018 Joana Mata-Pereira, João Pedro da Ponte
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
ANÚNCIOS
Informamos que, a partir de outubro de 2024, a revista Acta Scientia volta a aceitar submissões de artigos para publicação.
Mais, informamos que sites fraudulentos, https://periodicos-ulbrabr.org e https://periodicos-ulbrabra.org, estiveram se passando pela Acta Scientiae, utilizando nosso nome e identidade visual e até solicitado taxas de APC, que nós não cobramos. Aconselhamos cautela para evitar serem enganados por sites semelhantes.
Conceito A2 na Capes(2021)
Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24
eISSN: 2178-7727
Indexações:
A Acta Scientiae é indexada em:Scopus | Latindex | Edubase (SBU/UNICAMP) | |||
Sumarios.org | Google Scholar | Portal LivRe (CNEM) | |||
Journals for Free | REDIB | Galoá DOI |
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.