The Use of the Ontosemiotic Approach to an Analysis of Geometry in Brazilian Curricular Materials

Wagner Barbosa de Lima Palanch, Fernanda Lisboa Ribeiro

Resumo


The present article aims to present some partial results of the master dissertation titled "Geometry in Brazilian Curricular Materials by the Ontossemiotic Approach", under development in the Professional Master Program of Science and Mathematics Teaching of the Cruzeiro do Sul University in São Paulo. As presuppositions a research perspective that aims to qualitatively analyze curricular materials of the 5th year of elementary school in the scope of geometry. For the analysis in question, frameworks were developed based on didactic adaptations (epistemic, mediational and ecological) from the assumptions of the Ontosemiotic Approach. In this way, the article will discuss the abovementioned didactic adequacy frameworks in order to offer subsidies so that teachers can be guided when analyzing curricular materials.


Palavras-chave


Geometry; Curricular Materials; Ontosemiotic Approach

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21iss2id4973

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2019 Wagner Barbosa de Lima Palanch, Fernanda Lisboa Ribeiro

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIOS

Informamos que, a partir de outubro de 2024, a revista Acta Scientia volta a aceitar submissões de artigos para publicação.

Mais, informamos que sites fraudulentos, https://periodicos-ulbrabr.org e https://periodicos-ulbrabra.org, estiveram se passando pela Acta Scientiae, utilizando nosso nome e identidade visual e até solicitado taxas de APC, que nós não cobramos. Aconselhamos cautela para evitar serem enganados por sites semelhantes.

Conceito A2 na Capes(2021)

Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.