Epistemological Contributions Derived from an Investigative Method in an Experimental Class in the Study of Hooke's Law

Osmar Henrique Moura Silva, Carlos Eduardo Laburú, Sérgio Camargo, Airton Acácio Castilho Christófalo

Resumo


Insofar as the students' conceptions of the nature of science are by the educator's conduct about the construction of scientific knowledge and thus can be modeled even subconsciously in the classroom environment, it becomes imperative cautious adoption of methodologies with epistemological visions related explicitly or implicitly. For this reason, this research performs the application of an investigative method, by study Hooke's law experimentally in high school, the analyzed results allow to characterize the benefits of the strategy in epistemological terms. More specifically, after this application, a structured questionnaire served to collect information from the students, evaluating in this context the percentage of the class that, in the majority, was in basic conceptions that diverged from the empiricist-inductive side. This view is philosophically and educationally undesirable and remains in science education, according to the literature in the area, more influenced by the unpreparedness of teachers in the sense treated here. The study hopes to contribute with research line that intercalates contemporary reflections of the philosophy of science in pedagogy in order to favor initial and / or continuing teacher training.

Palavras-chave


Pedagogical Strategy; Investigative Method for Experimental Class; Hooke's Law; High School; Physics Teaching

Texto completo:

PDF (English) PDF


DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.v21iss2id4695

Apontamentos

  • Não há apontamentos.


Direitos autorais 2019 Osmar Henrique Moura Silva, Carlos Eduardo Laburú, Sérgio Camargo, Airton Acácio Castilho Christófalo

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

ANÚNCIO

Chamada de Artigos: Ensino de Ciências Básicas e Matemática

Editores
Gabriel Loureiro de Lima Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (Brasil)
Marilia Rios de Paula Associação Dom Bosco –Faculdade de Engenharia de Resende (Brasil)

Envie seu artigo para a Revista Acta Scientiae com as seguintes características gerais e cronograma:

  • Menção clara de submissão à Edição Especial sobre 'Ensino de Ciências Básicas e Matemática'
  • Prazo para envio do manuscrito: 31 de março de 2022
  • Idioma / Idioma: Os artigos são aceitos em português, espanhol ou inglês, mas, caso sejam aceitos, também será necessária uma versão em inglês para publicação conjunta
  • Data de Publicação: Dezembro de 2022 Edição Especial (Vol. 24)

Mais informações, incluindo instruções para os autores e informações sobre assinaturas, podem ser encontradas aqui.

Conceito A1 na Capes(2019)

Índice h5 do Google Scholar: 12

eISSN: 2178-7727

Indexações:

A Acta Scientiae é indexada em:
Scopus logoScopusLatindex logoLatindexedubaseEdubase (SBU/UNICAMP)
Sumarios.org logoSumarios.orgGoogle Scholar logoGoogle ScholarPortal Livre (CNEM) logoPortal LivRe (CNEM)
Journals for Free logoJournals for FreeREDIB logoREDIBGaloá DOIGaloá DOI

Creative Commons License
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.