The Ethical Dimension of Creative and Collective Insubordination: A Philosophical incursion in Mathematics Education
Resumo
The present article seeks to develop theoretically the concept of creative insubordination as an ethical act, establishing the importance of the collective actions of the insubordination to the maintenance of their creations in defense of the oppressed and exploited. In this direction, we analyze three examples of creative and collective insubordinations seeking to show how they are characterized as ethical acts and the learning that we can get from them for our actions of insubordination. Thus, we analyze an experience of teachers who teach mathematics in a popular education project where these characteristics are present in collective planning, collective political action and resistance to social exclusion practices. Finally, we conclude that insubordination is only creative, and creations are insubordinate only if they are ethical acts: that is, collective.
Palavras-chave
Texto completo:
PDF (English)DOI: https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6822
Apontamentos
- Não há apontamentos.
Direitos autorais 2022 Guilherme Wagner
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.
ANÚNCIOS
Informamos que, a partir de outubro de 2024, a revista Acta Scientia volta a aceitar submissões de artigos para publicação.
Mais, informamos que sites fraudulentos, https://periodicos-ulbrabr.org e https://periodicos-ulbrabra.org, estiveram se passando pela Acta Scientiae, utilizando nosso nome e identidade visual e até solicitado taxas de APC, que nós não cobramos. Aconselhamos cautela para evitar serem enganados por sites semelhantes.
Conceito A2 na Capes(2021)
Índice h5 do Google Scholar: 13
Índice mediana h5 do Google Scholar:24
eISSN: 2178-7727
Indexações:
A Acta Scientiae é indexada em:Scopus | Latindex | Edubase (SBU/UNICAMP) | |||
Sumarios.org | Google Scholar | Portal LivRe (CNEM) | |||
Journals for Free | REDIB | Galoá DOI |
Todos os trabalhos publicados aqui estão sob uma licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.